Mellem dagtilbud og skole
Der arbejdes med overgange mellem dagtilbud og skole jf. den kommunale ”Ramme for sammenhængende overgange til og mellem dagtilbud og skole/SFO”.
Konkret betyder dette ved Løgumkloster Distriktsskole.
Der er besøg af skole og SFO i alle dagtilbud, vi får elever fra, forud for skolestart
Der inviteres til besøg og arrangementer for dagtilbudsbørnene på skolen sammen med deres pædagoger fra dagtilbud forud for skolestart
Der holdes indskrivningsmøde for nye forældre medio januar, hvor der orienteres om skoletilbuddet
Der holdes opstartsmøde forud for sommerferien med deltagelse af forældre og nye elever, hvor der gives orientering om skolestart
Der afholdes tre-partssamtaler for dagtilbuddet medarbejdere, skolemedarbejdere og forældre forud for skolestart
Der holdes skole-hjemsamtaler med forældre og elever senest 8 uger efter skolestart
Hvor elever har særlig udfordringer inddrages skolens leder for det specialpædagogiske skoletilbud senest december året forud for skolestart med henblik på tilrettelæggelse af relevant skoletilbud
Mellem faser
I forbindelse med elevers overgang fra indskoling til mellemtrin eller fra mellemtrin til udskoling samarbejder afgivende og modtagende lærere om at sikre en smidig overgang. Samarbejdet indebærer relevant informationsudveksling vedrørende enkeltelever, og hvordan der generelt arbejdes med klasseledelse i faserne.
Fra udskoling til ungdomsuddannelse
Gennem lærer-elevsamtaler, opfølgning på uddannelsesparathedsvurderinger, vejledning og dertilhørende brobygning, praktik og udarbejdelse af uddannelsesplaner i et samarbejde med UU sikres så smidig en overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse som mulig.